Pasaż - promocje
 
Pasaż  »  Muzyka  »  Muzyka rozrywkowa  »  Poezja śpiewana  »  Śpiewąjace Obrazy
Szukaj produktów
Produkty wg kategorii

Poezja śpiewana - Śpiewąjace Obrazy
Śpiewąjace Obrazy

Śpiewąjace Obrazy

Cena:
30,99 zł brutto
Kup teraz »

Opis produktu: Poezja śpiewana - Śpiewąjace Obrazy
Autorski album tematyczny - wiersze inspirowane ulubionymi obrazami mistrzów. Czy można "wyśpiewać obraz"? Owszem - chociaż brzmi to paradoksalnie, Marek Grechuta udowodnił, że jest to możliwe. Inspiracją do powstania cyklu nowych pieśni było tym razem? malarstwo. Grechuta lubi obrazy, zwłaszcza impresjonistów. Sam jest zresztą utalentowanym malarzem - swoje prace plastyczne wystawia od dawna. Wybrał więc ulubione obrazy swoich mistrzów i? ożywił je - muzyką i słowami, tworząc w pełni autorski album tematyczny i po raz kolejny zaskakując słuchaczy. "Kawiarnia w nocy" (Van Gogh). Grechuta wciela się tu w postać kloszarda, którego bełkotliwy monolog komentuje tytułową kawiarnię, ale też - w bezbłędnie trafionych obserwacjach - samą twórczość holenderskiego mistrza: "widać, że stół stoi trochę twardziej". W tekście pojawia się również określenie "portrecik tej muzyczki" - autokomentarz odwracający sytuację: czy można "namalować muzykę"? "Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte" (Seurat). Autor muzyki i wiersza szuka sposobu na oddanie panującej na obrazie ciszy, dając zarazem wyraz swojej tęsknocie za odmalowaną tu sielanką. W kolejnych "śpiewających obrazach" pojawiają się głosy kobiece - Grechuta zaprosił do współpracy dwie śpiewające aktorki Teatru Starego w Krakowie: Dorotę Pomykałę i Urszulę Kiebzak. "Akrobatka na piłce" (Picasso) to utwór iście "akrobatyczny" i w muzyce i słowach. Natomiast "Parasole" (Renoir) natchnęły Grechutę do wyciągnięcia z odmalowanej sytuacji daleko idących wniosków - deszczyk ujawnia całą gamę tłumionych uczuć! "Portret Czechowskiej" (Modigliani) podsunął pomysł na rozpisanie w formie dialogu sceny w pracowni artysty - zziębnięta modelka fantazjuje niefrasobliwie na temat? aparatu fotograficznego ("ale to chyba kosztowałoby miliony"). "Tancerka z bukietem" (Degas) zawiera wyjątkowo współczesne przesłanie: artystka rewiowa marzy, by przynajmniej raz zrobić coś nie pod publikę. "Piruet przed nikim" to doskonały komentarz "medialny" w czasach, kiedy liczy się tylko "oglądalność". "Śniadanie na trawie" (Manet) zainspirowało Grechutę do odbrązowienia polskiej fascynacji wszystkim co francuskie (kuchnia i moda) i artysta czyni z typową dla siebie ironią, ożywiając przy okazji liczne stereotypy, takie jak żabki i ślimaczki? "Pejzaż podwawelski" (Wyspiański) to silny akcent narodowy. Manifest polskości, zawarty w ostrej krytyce upadku pogrążającego się w brudzie Krakowa, wzbogacony świadomą stylizacją partii fortepianu na styl Chopina. Godne zwieńczenie dzieła. Drugą stronę oryginalnego longplaya otwierała muzyka do inscenizacji teatralnej "Otella" Szekspira, wystawionej w Zamościu z okazji 400-lecia miasta - rodzinnego miasta Grechuty. Po dynamicznym Otwarciu kurtyny pojawia się stylizowany hejnał dworski i krótkie utwory związane z charakterystyką postaci (Opowieść Otella o Desdemonie zdobi kobieca wokaliza i mormorando Grechuty). Pośród radosnych motywów muzycznych - poprzedzających w dramacie zbrodnię - wyróżnia się Pieśń biesiadna Otella, o iście biesiadnym tekście. Całość wieńczy piękna kompozycja Ostatnia pieśń Desdemony z wokalizą Urszuli Kiebzak. Dwie ostatnie piosenki na tej płycie powstały do wierszy Józefa Czechowicza, którego poezja zafascynowała Grechutę już wcześniej (Motorek). Księżyc w rynku to kameralna opowieść o mieście (Lublin), które przypominało artyście jego rodzinny Zamość, gdzie on sam widywał "księżyc w rynku" i mieszkał przy ulicy Grodzkiej. Knajpa, piosenka ekspresyjna jak sam wiersz, oddaje dekadencki nastrój nocnego życia Polski międzywojennej, świata fałszywego blichtru, gdzie limuzyny i gabinety nie chronią przed poczuciem zagrożenia, albowiem bal rozgrywa się nad przepaścią. Koncert zza ściany to utwór instrumentalny, ale nie powstał dla teatru, ani dla kina. Romantyczna muzyka wyrażała sprzeciw artysty przeciwko agresywnym dźwiękom dobiegającym zza ścian naszych domów - także dźwiękom muzyki rockowej, której nowe oblicze sam Grechuta kształtował kilka lat wcześniej z grupą WIEM. Daniel Wyszogrodzki ŚPIEWAJĄCE OBRAZY (1981) 1. Patrz, już wszyscy poszli 2. Cisza oddechu trawy 3. Szary gołąb na ramieniu 4. Mieć taki deszcz, gdy świeci słońce 5. Gdyby był taki aparat 6. Piruet na polnej drodze 7. Inna kuchnia, inna moda 8. Śniło mi sie i pamiętam 9. Otwarcie kurtyny 10. Hejnał Otella 11. Motyw Jagona 12. Opowieść Otella o Desdemonie 13. Taniec weselny Desdemony 14. Pieśń biesiadna Otella 15. Ostatnia pieśń Desdemony 16. Księżyc w rynku 17. Knajpa 18. Koncert zza ściany NAGRANIA DODATKOWE 19. Marcelle Lender tańcząca bolero 20. Kobieta niesie chleb 21. Skąd przychodzimy, kim jesteśmy, dokąd idziemy 22. Tajemniczy uśmiech ("Gioconda") 23. Akrobatka na piłce 24. Tancerka z bukietem 25. Śniadanie na trawie 26. Walc ducha zamkowego * 27. Marsz na pustyni * 28. Dziad i baba 29. Czaty 30. Znasz-li ten kraj 31. Do łezki łezka
Podobne do: Poezja śpiewana - Śpiewąjace Obrazy
Michał Bajor - Moje Piosenki
Chlip-Hop. Spektakl teatralny
Agnieszka Osiecka: Zielono mi + Rozmowy
Agnieszka Osiecka - Piosenki Pani O